Ei ole mitään rasittavampaa kuin saapua noutamaan autoa väsyttävän ja toisinaan hyvinkin stressaavan matkan jälkeen, vain kuullaksesi että autosi "ei ole enää saatavilla"! Tämä tapahtuu silloin tällöin myöhästymisten kanssa, sillä vuokraamo voi pitää autoa vapaana vain tietyn ajan ennen kuin he vapauttavat ajoneuvon muille asiakkaille.
Vuokraamot ovat riippuvaisia ajoneuvojen jatkuvasta liikkuvuudesta, jotta he voivat maksimoida tuotot ja välttää noutoaseman ruuhkautumista. Mutta koska matkustajat kokevat usein viivästyksiä ilman omaa syytään (esimerkiksi koronavirus, työtaistelut, viallinen lentokone, huonot sääolosuhteet, jne.) joutuvat vuokraamot silloin tällöin epämiellyttävään tilanteeseen ja saattavat joutua vapauttamaan ajoneuvon ennen kuin asiakas saapuu paikalle.
Kun asiakas ei saavu sovittuun noutoaikaan, saattaa vuokraamo olettaa että hän ei ole tulossa lainkaan ja odotteluajan jälkeen he merkitsevät asiakkaan "no-showksi", eli varaukselleen saapumatta jättäneeksi. Tämä tarkoittaa sitä, että varaus perutaan ilman hyvitystä ja ajoneuvo saatetaan jopa vuokrata toiselle asiakkaalle.
Tietyistä logistisista syistä ja vuokraamoiden asettamien tarkkojen vuokraehtojen vuoksi, on hyvityksen saaminen näissä tilanteissa harvinaista, sillä kun vuokraamo vuokraa auton eteenpäin toiselle asiakkaalle, saattaa esimerkiksi vuokra-aika olla aiempaa lyhyempi tai vakuutuspaketti vähemmän kattava.
Yhteenvetona voidaan todeta, että mikäli saavut noutamaan autoa myöhässä, on todennäköistä että noutopisteeseen viimein saapuessasi autosi ei ole enää saatavilla. Saatat miettiä, että miten vuokraamot määrittelevät myöhästymisen? Ja miten sinun tulisi toimia kun tiedät myöhästyväsi tai jos lentosi on viivästynyt?
Useimmissa tapauksissa voit noutaa ajoneuvosi jopa kaksi tuntia vahvistuksessa mainitun aikataulun mukaisen noutoajan jälkeen. Toleranssitaso vaihtelee kuitenkin vuokraamosta toiseen ja saattaa olla niinkin lyhyt kuin 30 minuuttia. Suosittelemme siis aina ilmoittamaan niin pian kuin mahdollista sekä meille, että suoraan vuokraamoon kun tiedät saapuvasi sovitun ajan jälkeen. Mikäli et ilmoita myöhästymisestä, saattaa vuokraamo merkitä sinut no-showksi ja vuokrata auton eteenpäin.
Kaikki tarvittavat tiedot koskien noutoaikaa ja siihen liittyviä odottamattomia olosuhteita löytyvät nettisivuiltamme yksinkertaisesti klikkaamalla sinistä "Hinnoittelun tiedot" -nappia, kun teet haun Auto Europen hakukoneella. Löydät myös samat tiedot vuokraehdoista ja varausvahvistuksesta kun varauksesi on vahvistettu. Jos sinulla on epäilyksiä, soita rohkeasti varaustiimillemme numeroon +358 942 720 607, ja he voivat auttaa ja antaa sinulle mielenrauhan.
Jos jotain odottamatonta tapahtuu, ja tiedät että tulet saapumaan myöhässä valitsemaasi autonvuokrauspisteeseen, tulee sinun ensimmäiseksi ilmoittaa asiasta Auto Europelle. Kun olet tehnyt sen, on tärkeää myös olla yhteydessä suoraan vuokraamoon heidän varausnumeronsa kanssa, jonka löydät vahvistuksesi ensimmäiseltä sivulta (oikeasta yläkulmasta). Ilmoita heille että tulet myöhästymään ja jos lennonnumerosi on muuttunut, ilmoita asiakaspalvelijoillemme uusi numero jotta he voivat lisätä päivittyneen tiedon järjestelmään. Vuokraamo pyrkii pitämään auton sinulle varattuna kun ilmoitat myöhästymisestäsi etukäteen, mutta asiaa ei voida taata.
Valitsemasi vuokraamon yhteystiedot löytyvät aina varausvahvistuksesta, tai voit vaihtoehtoisesti pyytää meitä antamaan tiedot sinulle kun ilmoitat meille myöhästymisestäsi puhelimitse.
Jos tiedät jo etukäteen, että et ehdi paikalle sovittuun noutoaikaan, saattaa parempi vaihtoehto olla varauksen muokkaaminen, jotta varaus vastaa paremmin matkasuunnitelmaasi. Varauksen kuluton muokkaaminen netissä tai puhelimitse on mahdollista jopa 48 tuntia ennen alkuperäistä noutoaikaa.
Tässä tapauksessa, kuten missä tahansa muussa odottamattomassa tilanteessa, sinun tulee ottaa yhteyttä Auto Europeen niin pian kuin mahdollista numeroon +358 942 720 607 ilmoittaaksesi asiasta. Kerro meille, mikäli lennonnumerosi on muuttunut alkuperäisestä, jotta voimme päivittää tiedon järjestelmään. Sen jälkeen sinun tulee olla yhteydessä suoraan autovuokraamoon ja ilmoittaa heille vahvistusnumerosi (joka löytyy voucherin ensimmäisen sivun oikeasta yläkulmasta).
Harvoissa tapauksissa vuokraamo saattaa olla kiinni, kun saavut paikalle. Tässä tapauksessa soita meille, ja autamme löytämään ratkaisun. Jos et pysty odottamaan vuokraamon työntekijän saapumista, voimme tarjota autoa toisen vuokraamon kautta tai järjestää noudon saman vuokraamon toisesta toimipisteestä.
Jos saavut noutamaan autoa myöhässä, ja vuokraamo on jo suljettu, voit yrittää palata toimistoon seuraavana päivänä ja tiedustella onko vuokran aloittaminen päivää myöhemmin mahdollista. Tämä kuitenkin riippuu paikallisen vuokraamon käytännöstä ja on hyvin epätodennäköistä, että käyttämättömiä päiviä hyvitettäisiin. Jos vuokraamon olisi pitänyt olla auki saapuessasi, ota meihin yhteyttä mahdollisimman pian jotta voimme tutkia asiaa ja selvittää syyn.
Kyllä, auton noutaminen on mahdollista vuokraamon ollessa suljettu. Jos tiedät jo etukäteen, että vuokraamo on suljettu saapuessasi, voimme järjestää "out of hours" -noudon, eli toimiston aukioloaikojen ulkopuolisen noudon - kunhan ilmoitat asiasta meille etukäteen. Tämä tulisi hoitaa varaushetkellä joko netissä tai puhelimitse, ja vuokraamon on vahvistettava myöhäinen nouto erikseen. Virallista aukioloaikojen ulkopuolista noutoa varten asiakkaan tulee täyttää kuljettajan profiili -lomake, joka löytyy "Varauksesi" -välilehdeltä Auto Europen nettisivuilta. Huomioithan, että palvelusta seuraa lisämaksu, joka tulee maksaa suoraan vuokraamolle paikan päällä.
Kyllä, "Out of Office - Pick-ups" eli toimiston aukioloaikojen ulkopuoliset noudot ovat maksullisia lisäpalveluita. Hinta vaihtelee vuokraamosta toiseen ja se maksetaan suoraan valitulle vuokraamolle noudon yhteydessä.